2.05.2012

Ja i Ona cz. 2

"Ona"
W tytule notki jest jeszcze "Ona" - kim ona jest? Ktoś by pomyślał, że to jakaś moja "fidanzata"***, w pewnym sensie tak, ale jednak nie. To ta, której chcę poświęcić cały blog i trochę mojego czasu. Urodziła się w Finlandii w roku wybuchu Wielkiej Wojny****. Całe swoje życie poświęciła sztuce oraz budowaniu własnych wartości i tożsamości. W swoim prostym a zarazem zawiłym życiu potrafiła znaleźć pasję, która oprócz sztuki stała się odpoczynkiem i relaksem.
"Tylko pasja - nadzieja i radość - może być uczciwa
                                            Napisała w kwietniu 1955 r. w jednym ze swoich listów.

Zmarła w wieku 87 lat w Helsinkach. Stworzyła swój uniwersalny świat, który był jej własnością i ostoją. Mimo, że użyczyła go trochę ludziom nadal pozostaję tajemnicą i labiryntem zawiłych spraw. Kim ona jest? To Tove Jansson.

Czemu "Ona" ?
Choć jest kobietą wiele mnie z nią wiążę - nie chodzi tu o więzi krwi (bo tak nie jest) tylko o jej własne "Ja". Poznając jej życie i twórczość napotykam na pasmo podobieństw ale i różnic, które w zasadzie łączą a nie dzielą.

Chciałbym, żeby ten blog był miejscem nie tylko mojej refleksji ale i każdego człowieka, który tu zajrzy. Moim drugim celem jest rozpowszechnianie już dawno zapomnianej jej osoby i ukazanie jej życia, twórczości za pomocą słów i obrazów.

Hm.. to by było na tyle.. Życzcie mi powodzenia! Do pierwszego Janssowego postu!


*** Fidanzata - z włoskiego narzeczona
**** Wielka Wojna - po latach `40 została nazwana I Wojną Światową (1914-1918)

 Zdjęcie wykonane w 1987 r. przez jej brata Pere Olove Janssona

1 komentarz:

  1. Powodzenia. Blogger... dobry wybór. To bardzo dobra platforma blogowa a przynależność do wielkiej rodziny Googla wiele ułatwia.
    I w ogóle zapowiada się obiecująco.

    Jak trochę blog utyje z przyjemnością będę go linkować.Pozdrwaiam - Mamamuminka :)

    OdpowiedzUsuń